Hakukoneoptimointi tuo lisää kävijöitä ja kauppaa

Hakukoneoptimointi tuo lisää ilmaisia kävijöitä yrityksesi sivustolle, ja sen myötä myös lisää myyntiä. Optimoinnilla varmistat, että tuotteesi ja palvelusi löytyvät orgaanisista hakutuloksista, kun nykyiset ja tulevat asiakkaasi etsivät niitä. Omnilta löytyy osaamista kaikkien järjestelmien, verkkokauppojen ja sivustojen optimoimiseen. Olipa sivustosi millä tahansa alustalla tai kenen tahansa tekemä, me voimme tehdä siitä hakukoneiden silmissä paremman.

Hakukoneoptimointi tuo sinulle seuraavia hyötyjä:

  • Lisää myyntiä: Aloitetaan tärkeimmästä. Optimoinnilla saat lisää kävijöitä ‒ ja lisää myyntiä verkosta.
  • Löydyt sieltä, mistä sinun pitääkin.
  • Vahvempi brändi: Kun sijoitut tietyn alan termistöllä hakutulosten kärkipäähän, pidetään sinua auktoriteettina myös internetin ulkopuolella.
  • Lisää arvoa: Kun kävijäsi saavat kaiken tarvitsemansa tiedon ja ohjeet sivustosi sisällöistä, he ovat tyytyväisempiä. Ja niin olet sinäkin, kun asiakkaiden tiedustelut ja puhelut vähenevät.
  • Lisää aikaa: Sinun ei tarvitse huolehtia verkkosivustosi tilanteesta, me hoidamme sen puolestasi.
  • Todennettavat tulokset: Me mittaamme ja raportoimme. Sinä vain iloitset saavutuksista.
  • Hyvä ROI: Oikein tehtynä saat tuottoa vuosiksi eteenpäin. Vaikka hakukonesijoitukset muuttuvat ajan myötä, tuo hakukoneoptimointi sinulle lisää myyntiä vielä kuukausien ja vuosienkin päästä.

Pyydä tarjous optimoinnista! >>

 

Mistä on kyse?

Vanhan kuluneen määritelmän mukaan hakukoneoptimointi on verkkosivuston sijoitusten parantamista hakutuloksissa. Vaikka kuvaus on periaatteessa oikein, ei se kerro optimoinnista kuin pienen pilkahduksen.

Meille hakukoneoptimoinnin tärkein tavoite on tehdä sinulle lisää myyntiä.

Käytännössä SEO eli Search Engine Optimization pitää sisällään niin sivustolle tehtäviä teknisiä muutoksia, datan analysointia, tekstisisällön luomista kuin kaikkea muuta maan ja bittitaivaan väliltä. Muokkaamme sivustoa ja sen sisältöä niin, että se vastaa tehokkaasti Googlen, Bingin ja muiden hakukoneiden käyttäjien tekemiä hakuja. Vanhan muokkaamisen lisäksi luomme uutta sisältöä – erityisesti sellaista, jonka avulla tavoitamme potentiaalisia asiakkaita paljon enemmän kuin aikaisemmin on ollut mahdollista. Jopa asiakkaita, joita et tiennyt olevankaan.

Tärkeintä hakukoneoptimoinnissa ei ole yksittäisen avainsanan saaminen ensimmäiselle hakutulokssivulle (vaikka toki tähänkin panostetaan) tai pelkkä kävijämäärän kasvattaminen, vaan sivustosi asiakasmäärän ja myynnin kasvattaminen. Kun vastaat verkossa kohderyhmän kysyntään tehokkaammin kuin kilpailijasi, aikaisempaa suurempi osa ostoista tapahtuu kilpailijoiden sijaan sinulta. Sinä voitat, muut häviävät.

Hakukoneoptimointi ei ole kikkoja ja vippaskonsteja, vaan ihka oikeasti yrityksesi verkkosivuston parantamista. Se vaatii ajan ja vaivan lisäksi ammattitaitoa.

Sinulla ei tarvitse olla näistä mitään. Keskity ydinbisnekseesi; me teemme loput.

 

Miten toimimme?

Hakukoneoptimoinnin projekteissa etenemme seuraavalla tavalla:

  1. Avainsana-analyysi: Kaikki alkaa avainsanojen analysoinnista. Jos tämä kohta menee metsään, ei loppuprojektista saada täysiä tehoja irti. Avainsana-analyysissä selvitämme, mitkä termit ovat sinun tuotteillesi ja palveluillesi keskeisimmät, kuinka kilpailtuja termit ovat ja millaista sisältöä meidän tarvitsee sivustollesi luoda.
  2. Datan kerääminen ja analysointi: Miten sivustosi sijoittuu nyt ja paljonko sivustolla on kävijöitä? Lisäksi on tärkeää ymmärtää, minkä tyyppisiä kävijöitä sivustollasi on, mitä kautta he tulevat ja miksi he ovat sivustolle saapuneet. Analyysin kohteena ovat myös kilpailijasi.
  3. Tekniset muutokset: Seuraavaksi korjaamme ne tekniset ongelmat ja hidasteet, jotka ovat tähän asti rajoittaneet hakukonenäkyvyyttäsi. Joskus järjestelmät asettavat rajoitteita optimoinnin toteutukselle. Tällöin kerromme, millä toimenpiteillä tilanne joko ratkaistaan kokonaan tai miten paras mahdollinen tila saavutetaan. Voimme tehdä muutokset puolestasi tai ohjeistaa yrityksesi työntekijöitä muutosten tekemisessä.
  4. Sisällöntuotanto: Nykyään sisältö on verkkosivujen kuningas. Sivustosi tarvitsee satavarmasti lisää laadukasta tekstisisältöä, joka samalla sekä parantaa kävijöidesi käyttökokemusta että sivustosi hakukonesijoituksia. Jos väität, että sivustollasi on jo kaikki tarpeellinen sisältö, olet todennäköisesti väärässä. Sisällöntuotanto on parhaimmillaan jatkuva prosessi, joka perinteisten tuote- ja kategoriatekstien jälkeen keskittyy esimerkiksi asiakkaiden ongelmien ratkomiseen, oppaiden kirjoittamiseen tai muuhun lisäarvoa luovaan toimintaan. Sisältö on näkyvyyden alku ja juuri.
  5. Tulosten mittaaminen: Kun kaikki muutokset on tehty ja sisältöä on saatu sivustolle runsaasti lisää, on aika seurata tuloksia. Hakukoneoptimointi on prosessi. Sijoitusten muutokset ja kävijämäärän kasvu kertovat meille, mitä parannettavaa sivustolta vielä löytyy. Hakukonesijoitukset eivät ikinä ole pysyviä. Sijoitukset voivat hyppiä Googlen tai Bingin tekemien algoritmimuutosten, kilpailijoiden sivustokehityksen tai jonkin muun syyn takia. Siksi tilannetta on tärkeä pitää silmällä.
  6. Lisämuutokset & lisäsisältö: Tulokset ja analytiikka kertovat meille tarvitseeko sivustoasi vielä viilata lisää. Jatkuvissa projekteissa voimme sopia myös lisäsisällön tuottamisesta ja jopa bloginne hallinnasta.
  7. Jatkuva tuki: Saat oman yhteyshenkilö, johon voit olla yhteydessä milloin tahansa ja minkä tahansa optimointiaiheisen asian tiimoilta.
  8. Koulutus: Jos nautit itse tekemisestä ja haluat saada niitä ihania onnistumisen tunteita, voi SEO-koulutus olla paras ratkaisu sinulle. Voimme tehdä projektin kaikki vaiheet valmiiksi ja silti kouluttaa yrityksesi henkilökuntaa sekä hakukoneoptimointiin että sisällöntuotantoon liittyen. Ohjeistamme yrityksesi henkilöstön myös seuraamaan työmme tuloksia ja käyttämään kaikkia tarpeellisia työkaluja aina Google Analytics -kävijäseurannasta alkaen.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä. Tekniset ja sisällölliset muutokset voivat toki tuoda nopean nousun kävijämääriin, jos sivustosi on ennen toimenpiteitä ollut selvästi hakukoneiden ohjeistusten vastainen. Tavallisempaa kuitenkin on, että maksimaalisen näkyvyyden saavuttaminen vie aikaa. Jos haluat nopeita tuloksia jo heti tänään, valitse Google Adwords tai Bing-mainonta.

Mittaa – analysoi – kehitä. Ja sitten taas alusta uudestaan.

Esimerkki #1: Verkkokaupan SEO-työpaja (2 pv)

Omni tekee pohjatyönä ennen työpajaa (1 pv):

  1. Kaupan avainsanakartoitus
  2. Verkkokauppa-alustan tekninen analysointi
  3. Analysoidaan miten nykyiset sisällöt vastaavat avainsanatutkimuksen tuloksia
  4. Tutkitaan, miten sivusto toimii ja sijoittuu nykyisellään
  5. Listataan muutostarpeet

Voit lukea lisää hakukoneoptimoinnin auditoinnista täältä.

Työpajapäivän kulku (1 pv):

  1. Kerrataan yhdessä hakukoneystävällisyyden tärkeimmät vaatimukset
  2. Esitetään ennakkoanalyysien tulokset ja perustellaan muutostarpeet
  3. Asetetaan tavoitteet muutoksille
  4. Tehdään tarvittavat / mahdolliset tekniset muutokset
  5. Tuotetaan esimerkki tehokkaasta kategoria- ja tuotetekstistä
  6. Koulutetaan verkkokaupan vastuuhenkilöt: miten jatkaa kehitystyötä itse, mitä seurata analytiikasta

Sopimuksen mukaan Omni joko ohjeistaa tai tuottaa loput tarvittavat tekstisisällöt verkkokauppaan (sisällöntuotanto vie yleensä puolesta päivästä pariin viikkoon kaupan koosta riippuen).

Täysi teho projektista nähdään vasta muutama kuukausi sisältöjen kirjoittamisen jälkeen.

Raportit: Heti työpajan jälkeen raportti muutoksista, ja noin 1‒3 kk päästä raportti saavutetuista hyödyistä.

Esimerkki #2: Jatkuva kehitys

Projekti aloitetaan kohdassa #1 esiteltyyn tapaan: Omni tekee ennakkotyön, jonka jälkeen asiakkaan niin toivoessa pidetään puolesta yhteen päivään kestävä workshop.

Kun tarvittavat tekniset muutokset on tehty, projektia jatketaan jatkuvamuotoisena, jolloin:

  1. Omni raportoi projektin tilanteesta kuukausittain (muutokset, tulokset)
  2. Omni ja/tai asiakas tuottaa lisäsisältöä sovittuun tapaan esim. 1‒15 tuntia kuukaudessa (mikäli haluat tuottaa sisällöt itse, me toki ohjeistamme ja koulutamme sinut siihen)
  3. Omni reagoi analytiikkaan ja viilaa sivuston tekniikkaa tarvittaessa lisää

Sopimuksen mukaan jatkuva kehitys voi pitää sisällään myös koulutuksia.

Pidempiaikaiset projektit ovat meille kumppanuuksia. Panostamme niihin täysillä ja varmistamme, että sinä saat tuloksia.

Esimerkki #3: Pienen sivuston perus-SEO (1–2 pv)

Pyöritätkö pientä verkkokauppaa tai onko yrityksesi toimiala selkeä ja verkkosivustosi pienehkö? Jos tiedät, että jotain pitäisi sivustolle tehdä, mutta et halua pitkiä kumppanuussuhteita, voimme laittaa sivustosi teknisesti ja sisällöllisesti hyvään kuntoon kertarykäyksellä.

  1. Omni tekee nopean analyysin sivuston nykytilasta: tehokkaimmat avainsanat, tarvittavat tekniset muutokset, tärkeimmät sisällöt.
  2. Kerromme sinulle, mitä kaikkea haluamme muuttaa.
  3. Toimitat meille verkkosivustosi käyttäjätunnukset.
  4. Teemme muutokset, tuotamme sisällöt.
  5. Voit itse seurata muutosten toimivuutta (ei hätää, kerromme miten).

Tämän tyyppinen “pikaoptimointi” ei missään nimessä ole optimaalinen ratkaisu yritykselle, joka haluaa tiristää mahdollisimman paljon euroja netistä.

Mutta pienempi paikallinen yritys, esimerkiksi remonttifirma, autokorjaamo, kampaamo tai hieroja, saa varmasti rahoilleen vastinetta.

 

Kenelle?

Hakukoneoptimointi on tärkeää kaikille yrityksille. Me voimme toteuttaa optimointia niin pitkinä projekteina kuin nopeina kertarykäisyinäkin – juuri sinun ja yrityksesi tarpeiden mukaisesti.

Tyypillisesti isot sivustot ja isot yritykset haluavat täyden hyödyn ja pidempiaikaisen kumppanin sivustonsa kehitystyöhön. Pienemmät toimijat haluavat nopeita voittoja ilman häslinkiä. Tarjoamme sinulle juuri sen mitä tarvitset, parhaaseen mahdolliseen hintaan. Käytämme aikamme niin, että sivustosi saa vastinetta käytetyille euroille tehokkaasti.

Hakukoneoptimoinnin ostaminen on investointi siinä missä mikä tahansa muukin markkinoinnin toimenpide. Mitä pidempään sinä hyödyt tekemistämme muutoksista, sitä paremmaksi ROI kasvaa.

 

Miksi Omni?

Omnista saat kaikki palvelut saman katon alta! Meillä on verkkoliiketoiminnasta laaja-alainen ja erittäin vankka kokemus.

Me emme tyrkytä sinulle tiettyjä järjestelmiä tai pakota sinua valitsemaan määrättyjä työkaluja. Olemme järjestelmistä ja toimittajista riippumaton yritys. Silti meiltä löytyy osaamista kaikkien järjestelmien, verkkokauppojen ja sivustojen optimoimiseen. Olipa sivustosi siis millä tahansa alustalla tai kenen tahansa tekemä, me voimme tehdä siitä hakukoneiden silmissä paremman.

Saat euroillesi vastinetta, ilman bullshittiä.

Älä anna kilpailijoidesi viedä ilmaista hakukoneliikennettäsi. Optimoi yrityksesi verkkokauppa tai kotisivut, näy siellä missä sinun pitääkin ja hanki lisää myyntiä helposti!

Ota rohkeasti yhteyttä!

Petteri Erkintalo, Founder & Business Development Director
+358 400 674 723
petteri@omnipartners.fi
LinkedIn-profiili
Omni Partners-profiili