Jouni Wahalahti

Head of eCommerce Development

Jouni Wahalahti

Monikanavaisen myynnin asiantuntija

Olen ollut mukana rakentamassa verkkokaupan kehitystä alusta asti. Minulla on kuudentoista vuoden kokemus verkkoliiketoiminnasta, ja näkemykseni alaan on laaja-alainen. Aloitin urani verkkoliiketoiminnan parissa Jippii Groupissa. Sittemmin olen työskennellyt muun muassa verkkoliiketoiminnan johtajana ja verkkokauppayrittäjänä. Olen erityisen harjaantunut myynnin ja retailin alueilla. Kokemus kivijalkakauppojen myynnistä ja markkinoinnista on tuonut arvokasta näkemystä monikanavaisuuteen: verkon avulla voidaan kasvattaa myös kivijalan liiketoimintaa, ja samat lainalaisuudet pätevät niin verkossa kuin sen ulkopuolellakin. Tunnen kuluttajien käyttäytymistavat sisältä ja ulkoa. Verkkoliiketoiminnan kehitys on intohimoni, ja pyrin jatkuvasti syventämään ymmärrystäni siitä. Vapaa-ajallani lueskelen ilmaisjakelulehtiä pysyäkseni perillä mainonnan nykytilasta. Työskentelytapani on tulosvetoinen, ja tärkeintä on aina asiakkaan tyytyväisyys.

1. Verkkoliiketoiminnan konsultointi

Konsultointi lähtee aina liikkeelle tilanteen kartoittamisesta. Kartoituksessa voidaan lähteä liikkeelle pienestäkin, yleensä kokonaistarve määrittyy ajan kanssa. Selvitystyö tapahtuu asiakkaan kanssa keskustellen ja dataa läpikäyden. Näin pystyn havaitsemaan mahdolliset ongelmat ja antamaan toimintasuosituksia. Konsultoin asiakasta, joka haluaa buustata verkkoliiketoimintaansa tai esimerkiksi avata verkkokaupan.

2. Konseptisuunnittelu

Monikanavaisuus on tärkeää ottaa huomioon sivuston konseptisuunnittelussa. Hyvä konsepti syntyy ottamalla huomioon todelliset ja potentiaaliset ostajat sekä toiminnan tavoitteet. Määritetään kuluttajan tarpeet ja keinot, joilla tarpeisiin voidaan vastata. Hyvin konseptoidussa liiketoiminnassa myynnin eri kanavat tukevat toisiaan, mikä luo parhaat mahdolliset edellytykset kasvulle.

3. Digiliiketoiminnan tehostaminen

Verkkoliiketoiminnan prosessien tehostaminen tarkoittaa lisää rahaa yritykselle. Kun työaikaa säästyy ja myynti paranee, tulokset alkavat väkisinkin näkyä. Asiakasprojekteissa voidaan tarvittaessa keskittyä pelkästään kasvun lisäämiseen esimerkiksi kuluja vähentämällä. Erityisesti lukkotilanteissa toiminnan tehostamista on hyvä pohtia.

4. Henkilöstön sparraaminen

Toimintani tavoitteena on saada yrityksen henkilöstö ymmärtämään tavat tehostaa toimintaa. Vedän esimerkiksi workshopeja, joissa pohditaan intensiivisesti yhdessä jotakin aihealuetta. Keskustelun aiheena voi olla vaikkapa järjestelmien toimivuus tai tuotetarjonta. Workshopeissa voidaan mennä hyvinkin yksityiskohtaiselle tasolle tai pohtia liiketoiminnan kehitystä yleisesti.

Ota rohkeasti yhteyttä!

Jouni Wahalahti
Head of eCommerce Development
jouni@omnipartners.fi
+358 40 551 8528