Petteri Erkintalo

Founder, Business Development Director

Petteri Erkintalo

Kasvunnälkäinen yrittäjä, verkkoliiketoiminnan luotsi, käytännön mies

Yletön innostuminen netin mahdollisuuksista sai minut lähtemään alalle kaupallisen internetin alkuhämärissä 2000-luvun alussa. Ensimmäiset vuodet työskentelin myynnin parissa kasvavissa yrityksissä. 2003 lähdin mukaan nettimarkkinointifirma Klikki.comiin, joka kasvoi yhdeksässä vuodessa kahden hengen startupista yli 80 hengen kansainväliseksi yritykseksi. Myyntivaiheessa Klikin liikevaihto oli melkein 20 miljoonaa, ja siitä oli tullut alan ehdoton markkinajohtaja. Lähes parinsadan johdetun asiakasprojektin jälkeen minusta on tullut aika hyvä muun muassa nettimainonnassa, analytiikassa, digimarkkinoinnissa ja liiketoiminnan kehityksessä. Runsaasti kokemusta minulla on myös hallitustyöskentelystä ja opettamisesta. Reilun viidentoista vuoden eCommerce-uran varrelle on mahtunut mitä erilaisempia asiakkuuksia haasteineen. Joka ikinen on opettanut ja kasvattanut halua korjata suomalainen retail kuntoon. Asiakkaan tyytyväisyys on tärkein lähtökohta, ja kasvun mahdollisuus ajaa minua eteenpäin.

1. Ymmärrän ja yksinkertaistan

Vankka kokemus sekä asiakkaiden kanssa yhdessä kasvaminen ovat mahdollistaneet sen, että kykenen menemään asiakkaan saappaisiin ja ymmärtämään hänen näkökulmansa asioihin. Pystyn kartoittamaan asiakkaan tilanteen ja tarpeet tarkasti. Katson isoa kuvaa ja kerron selväsanaisesti, mikä asiakkaan verkkoliiketoiminnassa mättää ja mikä toimii. Autan asiakasta näkemään asioiden yksinkertaisen puolen.

2. Tunnistan ongelmat

Sähköisen kaupan ongelmat ovat tulleet vuosien varrella erittäin tutuiksi, ja tunnen myös retail-bisneksen sudenkuopat. Suomessa kaikkea nettiin liittyvää on perinteisesti lähestytty insinöörimäisesti, lähinnä tekniseltä kantilta tarkastellen. Omnissa emme tyydy tähän vaan katsomme aina kokonaiskuvaa. Yhdessä asiakkaan kanssa tunnistan sähköisen liiketoiminnan ongelmat. Järjestelmien kehittyessä tekniset haasteet ovat yhä helpommin ratkaistavissa. Sekä ongelmat että ratkaisut niihin löytyvät useimmiten organisaation sisältä. Elän kuten opetan, eli haastan jatkuvasti omaa tekemistäni asiakkaan liiketoiminnan kasvattamiseksi.

3. Ratkaisen ja seuraan

Kuten ongelmat, myös avaimet niiden poistamiseen ovat yleensä lähempänä kuin luulisikaan. Taitoni yksinkertaistaa auttaa myös ratkaisumallin löytymisessä. Ehdotan asiakkaalle simppeliä mallia, jonka avulla hänen organisaatiostaan voidaan tehdä verkkoliiketoiminnan kannalta toimivampi. Usein on kyse siitä, että saadaan yrityksen sisäiset osaamiset pelaamaan paremmin yhteen. Osaan myös ohjata organisaatiota toimimaan paremmin ulkoisten tahojen kanssa. Tarjoan siis eräänlaista luotsipalvelua: autan asiakkaita välttämään pahimmat karikot ja seilaamaan toimivammin verkkoliiketoiminnan ulapoilla. Seuraan myös luonnollisesti toimenpiteiden vaikutuksia. Pukukonsultin rooliin en ole koskaan istunut, olen käytännön toimija. Pystyn tarjoamaan asiakkaalle tasan sellaisen paketin kuin hän tarvitsee, turhaa palvelua emme myy.

Ota rohkeasti yhteyttä!

Petteri Erkintalo
Founder, Business Development Director
petteri@omnipartners.fi
+358 400 674 723